De afgelopen weken bestond mijn warming-up uit een paar minuten wandelen en een interval van rustig hardlopen. Nu ik steeds een stukje langer ga lopen, vraag ik mij af of het noodzakelijk is om ook wat rek en strek oefeningen te doen?

Ik weet dat het niet goed is om direct voluit te gaan hardlopen. De kans dat je dan snel uitgeblust bent, is zeer groot. Daarom begin ik als warming-up ook altijd rustig.

Warming-up

Het rustig beginnen met een training is noodzakelijk om je spieren rustig voor te bereiden op de gewenste training. Je spieren worden warm en je went aan het feit dat je weer aan het sporten bent.

Zelf loop ik altijd minuut of vijf warm. Ik begin met wandelen en daarna rustig hardlopen. Als ik straks verder ben met mijn schema, zal dit alleen nog hardlopen zijn.

Rekoefeningen

Ik vraag mij dus af of rekoefeningen noodzakelijk zijn? En wanneer pas doe je deze oefeningen?

Een korte zoektocht op internet leert dat het verstandig is om na een minuut of tien een aantal rekoefeningen te doen. Je voelt tijdens het rekken of je spieren nog stijf zijn van de vorige keer hardlopen. Het is niet zeker of het blessures voorkomt, want daar zijn de meningen over verdeeld. Daarnaast is het ook prettig om weer even te ontspannen voordat je met de daadwerkelijke training of wedstrijd begint.

Het nut is mij nog niet voor 100% duidelijk, maar ik kan mij wel vinden in de argemunten om een moment van rust in te bouwen voor de echte start. Ik ben benieuwd!