Het is inmiddels ruim een half jaar geleden dat ik begonnen ben met hardlopen. Hierbij maak ik gebruik van een speciaal sporthorloge met hartslagmeter en gps. Voor mij een zeer waardevolle aanvulling bij het trainen. Tijd voor een update van mijn ervaringen!

Vooraf wil ik aangeven dat ik geen wetenschapper of specialist ben, maar een liefhebber van sport en het trainen met hulp(middelen). Vandaar dat ik graag train bij een hardloopvereniging en gebruik maak van een sporthorloge. Deze blog beschrijft dus mijn persoonlijke mening en ervaring. Dit gezegd hebbende, hoop ik wel dat het jullie inspireert en ook jullie ervaringen met ons wilt delen!

Hartslagmeter

Ik heb eerlijk gezegd nog niet alle mogelijkheden om te trainen met een hartslagzones gebruikt. Ik gebruik deze functionaliteit tot nu toe alleen om mijn hartslag te meten. Ze zeggen niet voor niets “meten is weten”.

Ik vind het nu voornamelijk belangrijk om te zien hoe snel mijn hartslag herstelt. Dit is vooral goed te zien bij intensieve interval trainingen. Wanneer je hartslag na een maximale inspanning met 30 à 40 slagen per minuut daalt, is er sprake van een goede conditie. Deze gegevens kan je eenvoudig via de Garmin Connect website raadplegen. De onderstaande grafiek is het resultaat van één van interval trainingen:

Schermafbeelding-2014-08-21-om-18.47.15

De GPS

De GPS levert zowel tijdens als na het trainen een aantal interessante gegevens. Het eerste doel van de GPS is om te bepalen waar je bent. Aan de hand van je verplaatsing wordt er berekend hoe hard je aan het lopen bent. In het geval van hardlopen is dat je tempo (minuten per kilometer) en de gelopen afstand. Deze gegevens zijn op verschillende manieren tijdens het lopen te raadplegen.

Naderhand kan je via de Garmin Connect website eenvoudig de gelopen route, de afgelegde afstand en het tempo gedurende de hele training analyseren. Standaard splitst Garmin je training op in blokjes van 1 kilometer, zodat je inzicht krijgt in het tempoverloop. Dit zie je goed in onderstaande tabel:

Schermafbeelding-2014-08-21-om-18.50.45

Tip: Het vinden van voldoende satellieten duurt soms (te) lang. Erg vervelend als je wilt beginnen met trainen en het horloge kan je locatie en dus tempo niet vastleggen. Daarom leg ik tegenwoordig mijn horloge 5 minuten voordat ik begin even buiten. Terwijl ik mijn laatste voorbereidingen tref, is het horloge prima in staat de locatie te bepalen.

Trainingen

De mooiste functionaliteit vind ik de mogelijkheid om je complete loopschema in het horloge te programmeren. In de aanloop naar de Almere City Run had ik een compleet trainingsschema gekregen van onze trainer, welke ik via de Garmin Connect website in mijn horloge had gezet.

Een training kan op verschillende manier worden vastgelegd. Tot nu toe heb ik voornamelijk de intervaltrainingen erin vastgelegd. Dit wil zeggen dat elke training bestaat uit een warming up, afwisselende sessies hardlopen en wandelen voor een bepaalde tijdsduur en een cooling down.

Sinds kort ben ik ook aan het trainen met wisselingen in tempo of afstanden, waarvoor de GPS van het horloge gebruikt wordt. Afhankelijk hoe je het horloge hebt ingesteld, word je gewaarschuwd door geluidjes en/of trillingen.

Daarnaast ben ik gestart met het trainen op hartslag. Een duurtraining in een lage hartslagzone is een zeer effectieve manier om je duurconditie te verbeteren. Je zult merken dat naarmate je één keer per week bijvoorbeeld één uur met een hartslag van 150 bpm gaat lopen, je afgelegde afstand steeds iets meer wordt. Oftewel je conditie verbetert, waardoor je bij dezelfde hartslag steeds een hoger tempo kan lopen.

Een voorbeeld van een vastgelegde training met een minimale en maximale hartslag:

Schermafbeelding-2014-08-21-om-18.53.00

In de komende weken zal ik mijn resultaten vergelijken en verwoorden in een nieuwe blog! Mocht je nog vragen hebben, voeg me gerust toe en stuur een bericht via Facebook: klik hier!